PARAGRAFIN ANLAM YÖNÜ
PARAGRAFIN
KONUSU
Paragrafta hakkında söz söylenen düşünce,
olay ya da durumlar konuyu verir. Konuyu bulmak için "Parçada neden söz
ediliyor?" diye sorabiliriz. Yani üzerinde durulan neyse konu da odur.
Bununla ilgili sorular değişik soru kökleriyle karşımıza çıkar.
"Aydın karşılaştığı her meseleyi
yeniden irdeleyen insandır. Fikirler, üzerinde düşünülmeyince basmakalıp hâle
gelir; bir nevi batıl inanç şekline girer. Aydın, başkalarından önce kendine
karşı hür olan insandır. Onun için hakikat, en üstün kıymettir."
Parça neyi anlatıyor? sorusunu bu parçaya
yönelttiğimizde alacağımız cevap: "Aydın"ı anlatıyor olacaktır. Peki
"Aydın"ın neyini anlatıyor? dediğimizde "Özelliklerini..."
cevabını veriyoruz. Öyleyse bu parçanın konusu "Aydının Özellikleri"dir.
Bazen konu soruları şiir şeklinde de
karşımıza çıkabilir.
Tema : Şiire hâkim olan
duygu veya şiirde bahsedilen konuya tema denir.
Burda güneş
Orda yağmur
Güneşte de güzel dünya
Yağmurda da
Şükürler olsun tanrım
Şükürler olsun sana
Verdiğin hayat pırıl pırıl
Orda yağmur
Güneşte de güzel dünya
Yağmurda da
Şükürler olsun tanrım
Şükürler olsun sana
Verdiğin hayat pırıl pırıl
Şimdi bu şiirin temasını bulalım.
Şair güneşi ve yağmuru anlattıktan sonra
ikisinin de güzel olduğunu söylüyor. Sonra bunların güzelliğini genelleyerek
yaşamın pırıl pırıl, yani güzel olduğuna değiniyor.Memnun olduğu bu güzel
yaşamı bahşettiğinden dolayı da Allah'a şükrediyor. Şair yaşamı güzel bulduğuna
ve şiirde bunu anlattığına göre şiirin teması "Yaşama Sevinci" dir
diyebiliriz.
PARAGRAFIN
ANA DÜŞÜNCESİ
Ana fikir bir parçada esas
vurgulanmak istenen düşüncedir. Yazarın okuyucusuna vermek istediği mesaj ana
fikri oluşturur. Konu araçtır; ana fikir
de amaçtır.
Buna yazarın paragrafı yazma amacı da
diyebiliriz. Her paragrafın belli bir ana düşüncesi vardır. Bu düşünce bazen
paragrafın herhangi bir yerinde bir cümle hâlinde verilir. Diğer cümleler bu
düşünceyi açıklar ya da destekler. Bazen ise belli bir cümleyle verilmez,
paragrafın bütününe sindirilir.
Paragrafın ana düşüncesini bulabilmek için
kendimize "Yazar bu parçayı hangi amaçla yazdı?", "Bize ne demek
istedi?" gibi soruları sorabiliriz.
Ana fikir soruları çözülürken
şunlara dikkat edilmelidir:
1. Ana
fikir paragrafın tamamını kapsar.
2.Bazı
paragraflarda ana fikir cümle halinde metnin başında veya sonunda verilebilir.
Bazı paragraflarda ise direkt verilmez. Okuyucu “anlam bütünlemesi” yaparak ana
fikri bulur.
3. Ana
fikir bulunurken kendi düşüncelerimiz değil, paragrafta yazılanlar dikkate
alınmalıdır.
4. Ana
fikir bulunurken; yazar bu yazıyı niye yazmış? Veya yazarın vermek istediği
mesaj nedir? Soruları sorulabilir.
5.Şiirlerin
konusu ve ana fikri olmaz. Şiirlerin teması vardır.
Oyun, çocukların ruhi eğitiminde önemli bir
yer tutar ve gelişmelerini sağlar. Oyundan ve oyuncaklardan mahrum bazı
çocukların, gelecekte asık yüzlü, somurtkan ve çekilmez kişiler oldukları
görülmüştür. Oyunlar, aşırı olmadığı sürece, çocuklar için vazgeçilmez eğlence
kaynaklarıdır.
Bu parçanın bütününde işlenen düşünce
"Oyun ve oyuncağın, çocuğun ruhsal gelişimi için gerekli olduğu"
fikridir.
Yazar bu ana düşünceyi zaten ilk cümlede
"Oyun, çocukların ruhi eğitiminde önemli bir yer tutar. Ve gelişmelerini
sağlar." Sözleriyle vermiştir. Daha sonraki cümlelerde ise bu düşüncesini
açıklayıcı ve destekleyici yargıları vermiştir. Bazen ana düşünce şiirle de
sorulabilir.
İnsan vardır fark edilmez süsünden,
Kimi farksızdır koyun sürüsünden.
Her gördüğün şekle aman kapılma.
İnsan belli olmaz görüntüsünden.
Kimi farksızdır koyun sürüsünden.
Her gördüğün şekle aman kapılma.
İnsan belli olmaz görüntüsünden.
Bu parçada insan ve hayvan karşılaştırılmış.
İyi bir hayvanın dıştan bakılarak anlaşılabileceği, insanın tanınmasının ise
zor olduğu dile getirilmiştir. Anlatılan "İnsanın ne düşündüğü, ne yapmak
istediği, kısaca içyüzü belli değildir." sözleri ile özetleyebiliriz.
Hiç yorum yok: