10. Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları EKOYAY 2013-2014
SAYFA 65
Anlatım ve Özellikleri
Anlatımın ve Anlatıcının Amacı
1. Kışın Uludağ’a ya da yazın Antalya’ya tatil amacı ile gidecek olsanız yanınıza neler alırsınız? Niçin?
Kışın Uludağ'a gidecek olsak yanımıza bizi sıcak tutacak kalın giyecekler, karda yürümemizi sağlayacak ayakkabılar vb. alırız. Yazın Antalya'ya gidecek olsak yanımıza ince giyecekler, deniz malzemeleri vb. alırız. Alacağımız eşyalar amacımıza uygun olmalı. Denize giderken kayak malzemeleri almanın hiçbir anlamı olmaz değil mi?
2. Amacı belirlenmeyen bir işin başarıya ulaşma şansı var mıdır? Düşüncelerinizi açıklayınız.
Rotası olmayan bir gemiye hiçbir rüzgâr yardım edemez. Onun için belirlediğimiz bir hedefe gitmeye başlamadan gerekli hazırlıkları yapmak zorundayız.
Kaynak (gönderici)
|
öyküdeki baba
|
Mesaj (ileti)
|
Geçmişte yaşanan güzellikler
|
Kanal (aracı)
|
Kitap
|
Alıcı
|
Okuyucu
|
Öyle Yıkma Kendini adlı metin insanın yaşamda nasıl mutlu olabileceğini anlatmaktadır.
Küresel Isınma ve İklim Değişikliği adlı metinde insanların çevreyi kirletmeleri sonucunda oluşabilecek olumsuz durumlardan söz edilmiştir.
6. etkinlik: “Öyle Yıkma Kendini...”, “Küresel Isınma ve İklim Değişikliği” adlı metinleri yazılış amacı ve gerçeklikle ilişkisi bakımından “Uçurtma” adlı metinle karşılaştırınız. Metnin yazılış amacı ve gerçeklikle ilişkisinin metnin anlatımını nasıl etkilediğini açıklayınız.
Öyle Yıkma Kendini, Küresel Isınma ve İklim Değişikliği adlı metinler bilgi verme amacıyla yazılmıştır. Uçurtma adlı metin daha çok sanatsal üslupla yazılmıştır.
Bilgilendirme amacıyla yazılan metinlerde sözcükler daha çok gerçek anlamda kullanılır, sanatsal amacın olduğu metinlerde sözcükler genellikle mecaz anlamda kullanılır.
7. etkinlik: “Öyle Yıkma Kendini...”, “Küresel Isınma ve İklim Değişikliği” adlı metinlerde dilin hangi işlevde kullanıldığını belirtiniz. Metinlerin yazılma amacıyla dilin kullanıldığı işlev arasında nasıl bir ilişki olduğunu açıklayınız.
Dil göndergesel işlevde kullanılmıştır. Bu metinlerde okuyucuyu bilgilendirme amacı vardır.
8. etkinlik: “Uçurtma”, “Öyle Yıkma Kendini...”, “Küresel Isınma ve İklim Değişikliği” adlı metinleri aşağıda verilen ölçütlere göre değerlendirerek dilin; bilim, felsefe ve edebî metinlerdeki kullanım farklılıklarının nedenlerini belirtiniz.
Ölçütler
|
Uçurtma
|
Öyle Yıkma Kendini...
|
Küresel Isınma ve İklim Değişikliği
|
Anlatımda imgelere başvurulmuştur.
|
X
| ||
Anlatımda terimlerden yararlanılmıştır.
|
X
|
X
| |
Anlatımda kavramlar yer almaktadır.
|
X
|
X
| |
Metinde yan anlamda kullanılan kelime, kelime grubu ve cümleler kullanılmıştır.
|
X
|
X
| |
Metin okuyucuya göre farklı anlamlar taşımaktadır.
|
X
| ||
Metinde günlük konuşma dilinden sapmalar vardır.
|
X
| ||
Metin her okunduğunda farklı anlamlar yüklenebilir.
|
X
| ||
Metnin yazarı ve anlatıcısı aynı kişidir.
|
X
|
Anlama- Yorumlama
1. “Yazarın Amacı” adlı metin, edebiyatın ve edebiyatçının diğer bilim dallarından farklılığını ortaya koymak amacıyla yazılmıştır.
2. Öğretici metinler bilgi vermek amacıyla yazılır. Öğretici metinlerde üslup kaygısı yoktur. Dil göndergesel işlevde kullanılır. Anlatım nesneldir.
Sanatsal metinler estetik zevk vermek, hissettirmek, sezdirmek amacıyla yazılır. Sanatsal metinlerde üslup kaygısı vardır. Dil sanatsal işlevde kullanılır. Anlatım özneldir.
3. “Yazarın Amacı” adlı metinde edebiyatın diğer bilimlerden farklılığı ve üstünlüğü ortaya konmuştur. Bu ileti, metinde diğer türlerle karşılaştırma yapılarak doğrudan verilmiştir.
4. “Yazarın Amacı" adlı metinde gönderici, ortaya koyduğu düşüncelerle alıcıyı bilgilendirip etkilemeye çalışmaktadır.
SAYFA 71
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
A
• Edebi metinlerde dil sanatsal işleviyle kullanılır.
• Bilimsel metinlerde gönderici metnin yazarıdır.
1. Her türden bilgi alışverişinin gerçekleşebilmesi için gerekli koşullar yazılı iletişimde de zorunludur. İlk koşul bir düşünceyi, duyguyu, iletiyi dile getirecek kişi ya da aygıttır. İkinci koşul iletinin gönderici ve alıcının paylaştığı bir simgeler dizisine dürümlenmesidir. Üçüncü koşul dürüm- lenmiş bu iletinin herhangi bir iletişim oluğundan; sözgelişi ses, ışık dalgaları aracılığıyla alıcıya aktarılması, yayılmasıdır. Yazılı iletişimde bu oluk metni içeren kitap, dergi benzeri araçlardır. İletişim olgusunun bütünleşmesi için iletinin yerini bulması, algılanması gerekir. Bu da dördüncü koşul olarak alıcının var olmasını zorunlu kılar.
Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisi çıkarılamaz?
A) Edebî metinler birer iletişim aracıdır.
B) Yazılı iletişimin alıcısı okurdur.
C) Her iletişimde bir göndericinin bulunması zorunludur.
D) Bir kitap okunduğu zaman iletisi yerini bulur.
E) Anlatım alıcı ve gönderici arasındaki ilişkiye göre şekillenir.
Yazılı İletişim
|
Sözlü İletişim
| |
Kod
|
Grafiksel iletişim kodunu kullanır.
|
Sözcük kodunu kullanır.
|
Dil Kullanımı
Açısından
Fark
|
Dil kurallarına dikkat edilir.
|
Verici, doğaçlama biçimde metni oluşturur.
|
Sözceleme
|
Göndergesi kendi üzerindedir.
|
Göndergelerin bilinmesi gerekir.
|
İletişim - Geri bildirim
|
Dolaylı iletişimdir.
|
Doğrudan iletişimdir.
|
Vurgu-Beden
dili
|
Noktalama işaretleriyle karşılanır.
|
Jest ve mimiklerle karşılanır.
|
Kalıcılık
|
Kalıcıdır.
|
Geçicidir.
|
Mekân ve Zaman (Uzam)
|
Üretim ve tüketim farklı zamandadır.
|
Üretim ve tüketim eş zamanlıdır.
|
Hiç yorum yok: